Witte Molen

Contact

De molenaars Jan van Gelder en Aartjos Hak nodigen u graag uit voor een bezoek aan de Kleibergsestraat 52 te Meeuwen. De Witte Molen is elke zaterdagmiddag geopend van 13:00 uur – 17:00 uur en op aanvraag ook op andere dagen. In de molen worden cakemixen en broodmixen voor de broodmachine verkocht. Sinds 2011 is de molen ook een officiële trouwlocatie van de gemeente Aalburg.

Jan van Gelder, 06-53247691,

janvangelder48@gmail.com

Aartjos Hak, 06-12582345,

aartjoshak61@gmail.com


Van Mèèuwese meule tot Witte Molen

De Mèèuwense meule is gebouwd in 1740 in opdracht van de adellijke persoon Van Hemert, heer van de hoge heerlijkheden Meeuwen en Eethen. Op de tekst boven de hoofddeur, staat geschreven dat Johannes Maurits van Hemert de eerste steen heeft gelegd en dat Diederick de laatste steen op de goede plaats mocht leggen. In de molen werden twee koppels stenen geplaatst, geschikt om graan te malen. De bouwstijl van deze korenmolen bleef laag, waardoor we spreken van een grondzeiler, officieel: een ronde stenen grondzeiler. De vlucht van de wieken is 24 meter en getuigd met het Oud Hollands Wieksysteem.

Molen 1

Alle boeren die in de heerlijkheid Meeuwen woonden, werden gedwongen om hun graan in de molen van de heer te laten malen.

In 1941 worden de wieken voorzien van zogenaamde Van Busselneuzen, waardoor er meer rendement ontstaat. De Meulen is in ons gebied een van de eerste molens die deze verbetering ondergaat. Bij de bombardementen op Meeuwen eind 1944 raakt ook de molen zwaar beschadigd.

Na de bevrijding wordt de molen door de familie Vos gerepareerd met o.a. een roe van de molen uit Brakel. Het malen van graan voor de boeren, bestemd voor het vee, begon weer op gang te komen. In de loop der jaren worden steeds meer kleindiervoeders gemaakt. Met name het duivenvoer is erg populair. Het malen maakt plaats voor mengen. Na de overschakeling op elektriciteit om de molenstenen aan te drijven, wordt de meule nauwelijks nog gebruikt. Het schuurtje naast de meule, waar de maalstoel staat, wordt vervangen door grote fabriekshallen. De fabriek krijgt de naam De Witte Molen en is een begrip bij de vele duivenmelkers tot ver over de landsgrenzen.

Molen 2

De broers Vos verkopen hun bedrijf in de zeventiger jaren aan het bedrijf Alanheri. De duivenhokken verdwijnen (die beesten eten in twee weken een hele vrachtwagen vol voer op) en de molen staat er verwaarloosd bij. Hij dreigt rond 1980 zelfs afgebroken te worden.

De Molenstichting Land van Heusden en Altena kan de molen kopen voor het symbolische bedrag van één gulden. Om de molen weer te kunnen laten draaien moet hij verplaatst worden. In 1987 wordt de molen, in de stromende regen, op een platformwagen met 24 assen naar de noordkant van de Provinciale Weg getransporteerd en op de huidige locatie neergezet. Hier heeft de molen weer genoeg windvang.

Door geldgebrek duurt het nog bijna acht jaar voordat de Witte Molen weer helemaal gerestaureerd is. Ter gelegenheid van de opening in 1995 viert Meeuwen tien dagen lang feest. Sindsdien draaien de wieken van de molen weer regelmatig hun rondjes en kunnen bezoekers de molen bekijken en een rondleiding krijgen.

 Molen 3


Trivia

  • De kap heeft gepotdekselde planken.
  • In de molen bevinden zich 2 koppel 17der kunststenen. Ook is een bilmachine van machinefabriek Thomassen aanwezig, die in 2005 werd geschonken aan de eigenaar van de molen, de molenstichting Het Land van Heusden en Altena.
  • De buitenroe van de molen is 24 meter lang en de binnenroe 23,90. De uit 1989 stammende roeden zijn van de firma Derckx en in 1993 in de bovenas geplaatst. De wieken zijn weer Oudhollands opgehekt, maar hadden vanaf 1940 tot aan de restauratie Van Bussel neuzen.
  • Het luiwerk wordt aangedreven door een op de koningsspil zittende luitafel. Het luiwiel loopt tegen de onderkant van de luitafel. Een gaffelwiel is niet aanwezig.
  • De molen heeft een kruilier voor het op de wind zetten van het gevlucht.
  • De molen heeft een vijfdelige, vaste Vlaamse vang met een vangtrommel.
  • De overbrengingsverhouding is 1 : 5,7.
  • Het bovenwiel heeft 59 kammen.
  • De bonkelaar heeft 30 kammen.
  • Het spoorwiel heeft 72 kammen en een steek van 10,3 cm.
  • Het steenrondsel heeft 25 staven.